Efter flere forsinkelser har politikerne bag projektet netop besluttet at give det endnu en kritisk gennemgang, og virksomhederne frygter, at det vil forsinke Femern-arbejdet yderligere og åbne nye slagsmål om virksomhedernes tilbud.
»Der er total frustration. Der er så mange firmaer, store som små, der har spenderet meget tid og mange penge, og så får man bare at vide, at det er udsat igen. Folk spørger nu, om det bliver til noget i det hele taget,« siger Jan Oldenburg, stifter af det private netværk Femern Service Partner, der tæller ca. 40 virksomheder med interesse i Femern-projektet, hvoraf flere nu helt har opgivet projektet.
Entreprenørkoncernen Per Aarsleff har afgivet tilbud på Femern-tunnelen, og selskabet forventer svar dette efterår.
»Vi er kede af, hvis processen trækker i langdrag. Vi har arbejdet i tre år på at give de her tilbud, og vi ønsker en afklaring så hurtigt som muligt,« siger direktør Lars M. Carlsen.
Oprindeligt skulle Femern-forbindelsen åbne i 2018, men der er nu udsigt til, at den tidligst kan tages i brug i 2024.