Beboerne skaber fremtidens løsninger i Boligforeningen 3B

Velfærd

04/05/2017 08:00

Samskabelsesbevægelsen

Det er ikke kun kommuner, der driver de nye demokratiske deltagelsesmuligheder frem – i Boligforeningen 3B arbejder vi på tværs af sektorer for at forny beboerdemokratiet i den almene sektor.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er ikke kun i den offentlige sektor, nye styreformer vinder frem. I Boligforeningen 3B har vi taget beboerne med helt ind i den politiske beslutningsproces gennem såkaldte opgavegrupper, der arbejder med bestemte udfordringer og finder løsninger på dem.

Samskabelse er vejen til nye løsninger

Bestræbelsen på at forstå samfundets små og store problemer, udvikle nye og bedre løsninger, og gennemføre disse i praksis bliver bedre, hvis vi samarbejder på kryds og tværs.

Sammen er vi både klogere, mere nyskabende og i stand til at udrette mere, end hvis vi er hver for sig.

Læs mere om samskabelse her

Vi er overbeviste om, at vi får de bedste løsninger ved at have vores beboere med i processen. Det er vores beboere, som mærker udfordringerne i hverdagen, så de har en meget konkret tilgang til dem. Og så har organisationsbestyrelsen og administrationen godt af at få et frisk syn på virkeligheden.

3B er en almen boligorganisation. Vi har ca. 12.000 boliger i syv kommuner i Storkøbenhavn. Almene boligorganisationer er politisk styrede organisationer. Her er det repræsentanter for beboerne, der vælger den øverste ledelse – organisationsbestyrelsen. Og det er så organisationsbestyrelsen, der sætter retningen for boligforeningen. Det giver stor indflydelse til organisationsbestyrelsen. Men der kan ind i mellem være langt fra beslutningerne i bestyrelseslokalet til den enkelte beboer. Derfor er der behov for nytænkning.

Inspiration fra Gentofte Kommune

Inspirationen til opgavegrupperne er hentet fra Gentofte Kommune, der i 2015 omstrukturerede det politiske arbejde og indførte opgaveudvalg.

Kommunernes udfordringer med at nå ud til borgerne, opfattelsen af ’dem og os’, manglende forståelse for politiske beslutninger og stor afstand mellem borgere/beboere og politikere oplever vi også i 3B. Derfor tror vi på, at vi kan bruge de erfaringer, kommunen gør sig.

Formålet med opgavegrupperne er at styrke samarbejdet mellem organisationsbestyrelsen og afdelingerne og skabe forankrede politiske løsninger og nyskabelse i 3B. Ud over beboerne kan foreninger og eksterne deltagere også inviteres med i opgavegrupperne, men beboerne er de vigtigste.

Vi kan se fra Gentofte Kommune, at opgavegrupper giver et større ejerskab blandt borgerne. Samtidig bliver løsningerne også bedre forankret i virkeligheden. Det er kernen i opgavegrupperne.

Midlertidige opgavegrupper – hurtige input

Opgavegrupperne tager fat i relevante udfordringer og opgaver og kommer med løsninger på disse. En opgavegruppe er midlertidig og afsluttes, når opgavegruppen har lavet et bud på en løsning. Herefter kan nye opgavegrupper dannes.

Det er organisationsbestyrelsen, der løbende bestemmer, hvilke opgavegrupper der skal startes op, og det er stadig formelt organisationsbestyrelsen, der tager den endelige politiske beslutning på baggrund af opgavegruppernes oplæg. I første omgang er det besluttet at nedsætte 11 opgavegrupper i 3B over det kommende år.

Behov for nye kompetencer

Første opgavegruppe er allerede i mål. Den har fundet en løsning på, hvordan det bliver nemmere at flytte internt i 3B.

Målet var at få nogle nye udlejningsregler, der gav vores beboere større mulighed for at flytte internt i 3B. En sidegevinst ved hele processen har samtidig været en model, der visualiserer reglerne. Vi har derfor såkaldte ’udlejningshjul’, der gør det meget nemmere at forstå udlejningsreglerne, der i den almene boligsektor kan være meget komplicerede.

Når vi inddrager beboere og andre lægfolk i beslutningerne, skal vi samtidig finde nye måder at kommunikere på. Det stiller også helt andre krav til administrationen og vores medarbejdere. Det er andre kompetencer, der skal bringes i spil. Vores medarbejdere skal kunne formidle kompliceret stof meget enkelt – og meget gerne visuelt. Og så bliver facilitering af processer helt centralt, når vi skal finde kreative løsninger.

Samlet set mener vi, at opgavegrupperne er med til at skabe endnu bedre løsninger i 3B – løsninger som beboerne selv er med til at forme.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.