3 tendenser vi kommer til at se mere til i 2019

Social

08/01/2019 16:43

Sasa Kovacevic

Nyt år nye tendenser her er nogen af de tendenser man skal holde øje med i 2019, og som både kommer til at påvirke private og virksomheder i Danmark.

Køb med omtanke

Det er ikke nogen hemmelighed at vi i Danmark er blevet mere opmærksomme på vores forbrug. Salget af økologiske varer stiger, og firmaerne søger mere og mere mod en grønnere profil.

Og det er ikke gået nogens næse forbi at vi skal passe bedre på vores planet, og mindske vores unødvendigt høje forbrug. En anden og lidt nyere tendens er, at vores tøj og møbler også skal være mere bæredygtige.

Det kan mærkes på hjemmesider som liams.dk hvor man har sat en ære i at udvælge sine varer nøje med omtanke for miljøet. Og denne tendens er noget vi kommer til at se meget mere til i de næste år hvor både vores forbrugs- og spisevaner står til at blive ændret.

Disse drastiske ændringer er selvfølgelig noget der kommer over tid, og noget der kræver tilvænning for danskerne. Også vores brug og smid væk-kultur er blevet et fokuspunkt, for regeringen og noget der er stort fokus på at vænne os danskere af med.

Så køb med mere omtanke, og et større fokus og mere oplysning ift. Bæredygtighed skal være med til at ændre danskernes købevaner i 2019, og mange år fremover.

Dette er ikke nødvendigvis ens betydende med at vi vil købe mindre, men at de ting vi køber, vil være med et andet fokus end tidligere. Pris bliver pludselig mindre vigtigt, hvis vi kan få en vare der er lavet under ordnede forhold og af bæredygtige materialer.

Sociale medier

Virksomhederne de seneste mange år fået øjnene mere og mere op for de sociale medier som reklamesøjle.

De sociale medier bliver hele tiden mere avanceret, og får nye features sådan at brugerne aldrig bliver trætte af dem, men tvært imod interagerer endnu mere med sine følgere, venner, og forbindelser. evolution360.dk har specialiseret sig i at forene og matche virksomheder, og deres kunder samtidig med at de tracker forbrugernes færden på nettet.

Og tendensen till folks færden på nettet er da også disse små ’storys’ som folk kan poste live og som forvinder efter 24 timer. Denne feature så vi første gang på det Sociale medie Snapchat, men er senere blevet indført på både Instagram og Facebook. Storys er gode til at give et øjebliksbillede af hverdagen, hvad end det er for private eller virksomheder.

Der er også for mange forbrugere end hvis tryghed i at det de deler, forsvinder igen efter kort tid og er ikke noget der ligger permanent i cyberspace. Denne tendens udspringer jo b.la. af de seneste års skandaler, hvor folks data etc. Er blevet lækket.

El & hybridbiler 

Som en del i den mere bæredygtige tankegang, som vi alle skal vænne os til at tænke mere grønt når vi skal købe ny bil. Og med regerings udspil såsom ’ingen benzinbiler i 2030’ vil forbrugerne i større grad, vænne sig til tanken om den mere grønne måde at transportere sig rundt på.

Også leasingselskaber som nellemannleasing.dk har taget både hybrid- og elbiler ind i deres sortiment af eksklusive luksusbiler. Og hvis man kigger på fordelene ved f.eks. en hybridbil, kan man da også godt forstå den stigende tendens. F.eks. er den brændstofs effektive bil billigere i registreringsafgift.

Der er nogle hybridmodeller også penge at spare, på ejerafgiften som jo bestemmer ud fra bilens forbrug af el og benzin.

El og hybridbilerne udviser da også en hvis holdning til miljøet, og mennesker der kører i de mere miljøvenlige biler bliver da også hurtigt stemplet som miljøforkæmpere, og hvem vil ikke gerne have det på sig i disse tider.

Så der er altså både økonomiske og sociale til at denne tendens stiger, og vi kommer til at se mange flere af de ’grønne’ biler på vejene i 2019.

 

Mest Læste

Annonce