Mange er slet ikke klar over, at det kan ske.
Lige nu læser andre
Mange bilejere tænker, at motorens største trussel er dårlig olie. Den skal passes og plejes, og glemmer man at hælde på, får det fatale konsekvenser.
Ifølge den amerikanske bilmekaniker Scotty Kilmer, der har mere end 50 års erfaring i branchen, er det dog ikke olien i sig selv, der er problemet, men snarere benzinen, som kan trænge ind i olien og fortynde den.
Det kan medføre alvorligt slid på motorens indre dele langt tidligere end forventet, og det kan blive en bekostelig affære, fortæller mekanikeren.
I nyere biler med direkte brændstofindsprøjtning, kendt som GDI eller GTI, sprøjtes benzinen direkte ind i cylindrene under meget højt tryk. Det øger effektiviteten, men gør samtidig motoren mere sårbar over for såkaldt olieudtynding. Når benzin siver ned i motorolien, bliver olien tyndere og mister en del af sin smøreevne. Det kan føre til unødigt slid på vitale komponenter som stempler, lejer og knastaksler.
Scotty Kilmer anbefaler derfor, at bilejere er mere påpasselige med olieskift end fabrikkernes serviceplaner foreskriver. Han påpeger, at biler med GDI-motorer bør få skiftet olie for hver 8.000 kilometer, selvom mange producenter anbefaler et interval på op til 15.000 kilometer. Han understreger samtidig, at fuldsyntetisk motorolie er det sikreste valg.
Kort kørsel og kolde forhold øger risikoen
Læs også
Risikoen for, at benzin blandes med olien, er størst ved korte køreture, især i koldt klima, hvor motoren ikke når sin optimale driftstemperatur. Ifølge mekanikeren er det en god idé at tage længere ture med jævne mellemrum, så motoren får mulighed for at fordampe eventuelle rester af brændstof i olien. Det er der nok mange dieselbilsejere, der har hørt før, men det gælder faktisk også for benzinbiler.
Bilister bør desuden være opmærksomme på unormalt højt olieniveau. Hvis olien stiger over maksimum på målepinden, kan det være et tegn på, at brændstof trænger ind i systemet.
En enkel investering i bilens levetid
Et regelmæssigt olieskift kan være en lille udgift i forhold til prisen for en ny motor. Hvis benzin gentagne gange blandes med olien, kan det få stempler til at sætte sig fast og forårsage omfattende motorskader. Kilmer minder om, at god vedligeholdelse altid er den billigste forsikring mod dyre reparationer.
Det vigtigste råd er at huske, at olie skal være ren olie. Når den først bliver fortyndet med benzin, mister motoren sin beskyttelse, og slidprocessen begynder langt hurtigere, end mange bilister er klar over.
Du kan se hele mekanikerens forklaring herunder.