Forside Generelle nyheder Ny juletendens viser sig i MENY: Kunderne køber det som...

Ny juletendens viser sig i MENY: Kunderne køber det som aldrig før

MENY
ArDanMe / Shutterstock.com

Er det noget for dig?

Lige nu læser andre

Næsten alting udvikler sig med tiden.

Det findes der tonsvis af eksempler på, og ét af dem omhandler vores ugentlige ture i supermarkedet.

Produkter, som ikke engang eksisterede for 20 år siden, kan nemlig hurtigt blive en fast del af indkøbskurven, når der handles ind.

Nye tal fra Dagrofa viser, at det passer.

Stiger i popularitet

Danskerne er måske kommet mindre berusede hjem fra julefrokoster og hyggelige sammenkomster i år end før.

Læs også

Flere er i hvert fald blevet opmærksomme på de alkoholfri alternativer.

Salgstal fra Dagrofa, der står bag kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb, fortæller om et øget salg på næsten 20 procent af alkoholfri og vin sammenlignet med sidste år.

Samtidig fortæller en omnibus undersøgelse fra Retriever og Norstat blandt 1.000 danskere, at hver fjerde danske mand har drukket en alkoholfri pilsner inden for de seneste tre måneder.

Halvt så mange kvinder har drukket en alkoholfri pilsner i samme periode.

Til gengæld har flere kvinder end mænd, 14 procent, drukket alkoholfri drinks eller cocktails i samme periode.

Læs også

”Det er faktisk en tendens, vi også så sidste år, så stigningen er bare fortsat, og det er den gennem hele året,” siger Jesper Bjerring, der er kategoridirektør i Dagrofa, og fortsætter:

“Julen er en tid, vi forbinder med julefrokoster, fester og sociale sammenkoster, så vi synes, at det er bemærkelsesværdigt og et udtryk for en tendens. Vi kan da også slå fast, at vores hylder med de her drikkevarer hele tiden bliver større.”

Han peger blandt andet på kvaliteten på de alkoholfri alternativer særligt indenfor øl og drinks som en faktor, der gør at flere vælger disse varianter til

”Vi ser virkelig en langt højere kvalitet end for bare få år siden, og det udvikler sig hele tiden. Særligt inden for øl. Nye bryggerier udfordrer gamle bryggerier, som derfor skal hæve niveauet for at følge med. De mange alkoholfri alternativer gør, at vi som forbrugere har fået mange muligheder,” siger han videre.

Gælder også vin

Salget af alkoholfri vine er også steget med 20 procent i Dagrofas kæder, men den kategori er ikke slået lige så godt igennem hos danskerne.

Læs også

Kun omtrent 6 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de har prøvet alkoholfri vin inden for de seneste tre måneder.

De 6 procent dækker over 8 procent kvinder og 4 procent mænd.

Dagrofa arbejder tæt sammen med producenter for at knække koden og finde de helt rigtige metoder, der får den alkoholfri vin tættere på smagen af vin med alkohol.

”MENY er markedsleder, når det kommer til alkoholfri vin, og i vores butikker har vi kompetente vinfolk, som kan rådgive om det alkoholfri alternativ,” siger Jesper Bjerring.

Dagrofas salgstal er trukket den 14. december og gælder for de fire uger, der gik forud. Omnibus-undersøgelsen er foretaget i perioden den 15-17. december.

Læs også

Ads by MGDK