Forside Generelle nyheder Her er grunden til, at du skal lade bilen stå...

Her er grunden til, at du skal lade bilen stå i tomgang efter en lang tur: Særligt for én type biler er det vigtigt

Her er grunden til, at du skal lade bilen stå i tomgang efter en lang tur: Særligt for én type biler er det vigtigt
Shutterstock

Det kan forlænge visse deles levetid markant.

Lige nu læser andre

Efter en længere køretur på motorvejen er det fristende bare at slukke motoren med det samme og stige ud.

Man er fremme, bilen stopper, og så burde alt være godt.

Det er det bare ikke nødvendigvis, især hvis bilen er udstyret med en turbo. En hurtig slukning kan nemlig være en rigtig dårlig idé for motorens helbred.

Sådan skriver bilmagasinet Gocar.

Læs også

Under høj hastighed og belastning arbejder motoren intenst. Temperaturerne stiger, komponenterne udsættes for betydeligt slid, og både olie og kølevæske har en vigtig funktion i at beskytte motoren mekanisk og termisk.

Når tændingen slukkes øjeblikkeligt, stopper denne cirkulation brat, selvom komponenterne stadig er meget varme. Det kan føre til overophedning og i værste fald permanent skade på dele som turboens lejer.

Turboladede motorer er i dag udbredte, også i mindre bilmodeller. Disse arbejder med ekstremt høje omdrejninger, ofte op til 300.000 pr. minut, og når temperaturer over 1000 grader celsius.

Ved en pludselig standsning fortsætter turboen med at rotere på grund af sin inerti, men uden tilstrækkelig smøring. Olie kan da brænde fast og danne aflejringer, som på sigt nedbryder systemet.

For at undgå dette anbefales det at lade motoren køre i tomgang i et til to minutter efter længere ture. I denne periode cirkulerer olien fortsat, hvilket giver en mere kontrolleret nedkøling og forlænger levetiden på centrale komponenter.

Det er dog vigtigt, at man er opmærksom på lokale regler for tomgang, for i mange kommuner er det kun tilladt i op til 1 minut.

Enkelte bilmodeller er udstyret med automatisk efterløb, hvor motoren kører videre kortvarigt efter parkering. Dette vidner om princippets betydning. I de fleste biler afhænger det dog af førerens egen omtanke.

Ved korte ture eller bykørsel er denne forholdsregel ikke nødvendig, da motoren sjældent når kritiske temperaturer. I situationer med høj belastning bør det dog indgå som en fast rutine.

Læs også

Ads by MGDK