Der skal reageres omgående.
Lige nu læser andre
Online svindel er ikke ligefrem noget nyt fænomen her i 2025.
Hackere og cyberkriminelle finder konstant på nye måder til at snøre uskyldige ofre og sikre lidt ekstra kroner til egen pengepung.
I den forbindelse er der naturligvis flere ting, man skal være opmærksom på, og det udsendes der nu en advarsel omkring.
Falske beskeder
Flere og flere borgere kontakter sundhed.dk, fordi de modtager falske beskeder, der udgiver sig for at komme fra sundhed.dk.
Beskederne forsøger typisk at lokke modtageren til at klikke på et link og afgive personlige oplysninger.
Læs også
En god rettesnor er, at der aldrig er penge mellem sundhed.dk og borgerne.
Derfor vil man heller ikke blive bedt om at udlevere personlige oplysninger via mail eller SMS.
Den bedste beskyttelse mod digital svindel er borgernes egen opmærksomhed og skepsis.
Fem gode råd
For at hjælpe danskerne med at navigere sikkert online, er her fem konkrete råd:
1. Tjek altid afsenderen
Læs også
Phishing-beskeder kan ligne officielle mails, men afsenderadressen afslører ofte svindlen. Er du i tvivl, så slet beskeden.
2. Klik aldrig på links i uopfordrede beskeder
Særligt hvis en mail eller SMS presser dig til at reagere hurtigt, bør alarmklokkerne ringe. Gå i stedet direkte på sundhed.dk via browseren. Aldrig via et link i en sms eller en mail.
3. Del aldrig personlige oplysninger
Sundhed.dk beder aldrig borgere om at dele CPR-nummer, MitID-oplysninger, kontonumre eller adgangskoder via mail eller SMS.
Læs også
4. Brug din sunde skepsis
Hold øje med sprog- og stavefejl, mærkelige links eller afsendere, der insisterer på hurtig handling
5. Reager hurtigt, hvis du har klikket
Kontakt din bank, spær dit MitID og overvej at anmelde sagen. En hurtig indsats kan begrænse skade.