Data skal knyttes til forretningsstrategien

Infrastruktur

20/11/2018 16:41

Per Roholt

Få forklaringen på, hvorfor lykken ikke nødvendigvis skal findes i skyen

Offentlige og private virksomheder skal arbejde strategisk med interne og eksterne datakilder, for der ligger et stort vækstpotentiale i at omdanne data til brugbar viden.

Data er i dag et værdifuldt aktiv for mange offentlige og private virksomheder, og der gemmer sig værdifulde data i alle kroge af virksomhederne.

Kunsten er at finde effektive måder at omsætte data til viden på tværs af organisationer, for det kan hjælpe medarbejdere til at træffe bedre beslutninger, hvis de kender andre dele af forretningen. Men det kræver en synlig topledelse og en klar datastrategi.

Mediefællesskabet DenOffentlige

DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere om hvordan vi virker her.

- Når data ligger placeret i mange forskellige systemer, er det uoverskueligt og tidskrævende at skabe værdi af data. Derfor er det afgørende, at ledelsen skaber en klar strategi for, hvordan data skal bruges for at skabe konkret værdi på tværs af organisationen, fortæller Mikkel Kruse, direktør for marketing og kommunikation i EG og medlem af IT-branchens udvalg for erhvervsdigitalisering.
 

Vælg den rette datastrategi

Den rette datastrategi kan give konkurrencefordele og være nøglen til øget vækst. Derfor er det ifølge Mikkel Kruse ledelsens ansvar at gå forrest og vise vejen og åbenhed, når data skal skabe værdi på tværs.

- Uden en drejebog for hvordan man håndterer data, får både offentlige og private virksomheder svært ved at opnå deres potentiale, siger Mikkel Kruse og forsætter:

- Manglende datastrategi er lig med manglende tillid til virksomhedens data. Hvis data er siloopdelt, forholder de sig udelukkende til afdelingernes egne mål og værdikæder. Mulighederne for at skabe synergi og værdiskabelsen mellem eksempelvis salg og produktion bliver dermed ikke udnyttet.

Læs artikel: Regeringen booster digitaliseringen
 

Lykken findes ikke nødvendigvis i skyen

Såvel det offentlige som en række private brancher og industrier befinder sig i et paradigmeskifte, hvor digitalisering og nye teknologier accelererer vækst og skaber nye muligheder.

Men ifølge Mikkel Kruse er nye teknologier ikke en løsning i sig selv, men i højere grad et middel til at nå et mål. Men det kræver, at virksomheder er bevidste om, at teknologien skal understøtte vejen mod målet.

EG/Samfundsdesign på DenOffentlige

EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.

Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og 
TransformationTools.dk

 

- Teknologi skal vurderes og vælges med udgangspunkt i forretningsstrategien. I dag advokerer mange for cloud som en rigtig løsning. Men der bør være mindre fokus på, at cloud er løsningen, men i stedet skal vi tale om, hvornår teknologien er med til at føre dig frem til dit mål, siger Mikkel Kruse.

Derfor kan hybridløsninger være en god model for nogle organisationer i en årrække. Man skal bruge ressourcerne der, hvor det giver mening for forretningsstrategien. Virksomhederne skal ikke integrere løsninger, som ikke kan styrke deres brug af data, og de kan med fordel have is i maven og vente på, at de rigtige løsninger bliver udviklet.

Se video: Offentlige data er ofte ubrugelige
 

Den nye generation kræver nye værktøjer

Ligesom der er et paradigmeskifte i brugen af nye forretningssystemer, så er vi disse år også vidne til et tydeligt generationsskifte på arbejdsmarkedet.

- Den nye generation af medarbejdere har mere brug for at kunne se, at deres arbejde og beslutninger har direkte betydning for organisationen. Her kan data være en løftestang til at skabe den nødvendige transparens i organisationen ift. behov, udvikling og resultater, der sikrer, at alle medarbejde kan se, at deres beslutninger har betydning for opnåelse af de forretningsmæssige mål.

Samtidig kræver det nye ledelsesmæssige processer, fx i forhold til at involvere medarbejderne langt mere i udvikling af forretningsstrategier og beslutningerne om, hvordan de skal eksekveres, slutter Mikkel Kruse.

Læs artikel: Business intelligence: Standardrapporten længe leve!

Læs artikel: Digital transformation er ikke it – det er HR

Læs mere: Offentlig digitalisering baseret på faglighed, erfaring og samarbejde

Mest Læste

Annonce