”Danmark skal være et trygt land at være barn og ung i. Det gælder selvfølgelig også deres digitale opvækst og dannelse", siger kulturminister Joy Mogensen.

Kulturministeren spørger befolkningen, hvordan vi skaber trygge rammer for børn og unge online

For at skabe tryggere rammer for børn og unge online har kulturminister Joy Mogensen netop lanceret en kampagne, hvor alle danskere kan debattere de største udfordringer i børn og unges onlineliv og bidrage med løsninger. Det sker med lanceringen af den digitale platform www.trygtid.dk. Alle input skal inspirere regeringens arbejde med sociale medier og kulturministerens arbejde med en ny medieaftale i 2020. Kampagnen varer indtil udgangen af marts måned.

”Vores moderne medievirkelighed afføder udfordringer, som bekymrer politikere og forældre verden over. Børn og unge er nemlig ekstra udsatte, da en stor del af deres sociale liv, dannelse og færden foregår på sociale medier og i digitale spiluniverser,” lyder det i en pressemeddelelse fra Kulturministeriet, hvor der henvises til fake news, deling af krænkende indhold, misbrug af persondata, digital mobning, selvskade, shitstorme og ulovlig markedsføring mod børn.

I forbindelse med lanceingen af kampagnen siger Joy Mogensen: 

”Danmark skal være et trygt land at være barn og ung i. Det gælder selvfølgelig også deres digitale opvækst og dannelse. Derfor tager jeg nu en åben samtale om børn og unges onlineliv og adfærd - og de potentielle farer, krænkelser og misinformation unge desværre også kan blive udsat for online. Jeg vil gerne høre, hvilke politiske løsninger forældrene efterspørger til at skabe tryggere rammer for børns onlineliv. Jeg vil også gerne have input til, hvordan vi giver den næste generation adgang til at se godt dansk kvalitetsindhold.”

Udover selve den digitale platform www.trygtid.dk rummer kampagnen også en tilhørende Facebookside, hvor diskussionen kan foregå og befolkningen komme løsninger på, hvordan man kan ”dæmme op for ulovlighederne, og samtidig (ud)danne både voksne og unge til en ansvarlig, digital adfærd.”

Men det er med at komme hurtigt ud af startblokken, for kampagnen, der skal inspirere ministerens arbejde med en ny medieaftale i 2020, blev lanceret den 9. marts og afsluttes allerede igen den 31. marts i år.  

Foto: Steen Brogaard, www.ft.dk

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også