Peter Loft skal hjælpe autobranchen mod Skat

Ledelse

07/8/15 11:31

Nick Allentoft

Den tidligere departementschef i Skatteministeriet, 57-årige Peter Loft, der blev fritstillet efter 30 år i ministeriet i den såkaldte skattesag mod tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt og hendes mand Stephen Kinnock, er hyret som rådgiver af Autobranchen Danmark, skriver fagbladet Motor-magasinet.

Her skal han hjælpe bilforhandlernes brancheforening i kampen mod Skat i flere problemsager om blandt andet avanceflytning på solgte biler, der har stået på i månedsvis.
- Vi har længe ønsket at styrke organisationen inden for skat og registreringsafgift, og derfor er jeg meget tilfreds med, at vi nu får en af de skarpeste hjerner på skatteområdet med på holdet, siger adm. direktør Jens Brendstrup fra AutoBranchen Danmark til Motor-magasinet.

Peter Loft har i sin tid hos Skatteministeriet, herunder 19 år som departementschef, stået i spidsen for ni skattereformer samt omstruktureringen af Skat i 2005 – og arbejder i dag som adjungeret professor på CBS og holder foredrag. 

                 Læs mere om Peter Loft her

Skattesagskommissionen har, siden fritstillingen i marts 2012, frikendt Peter Loft for magtfordrejning, og selv kalder han sin ageren for ”fodfejl”.

Helt aktuelt har Skat i slutningen af juni udvalgt hele seks prøvesager i deres projekt ”Flytning af avance” ud af de 45 afgørelser, som er blevet påklaget af bilforhandlerne. De seks sager fordeler sig på to områder, nemlig salg af ekstraudstyr og fortjeneste over gennemsnittet på byttebiler. 

- Desværre ser vi en tendens til, at de sager, som Skat har foreslået Skatteankestyrelsen som prøvesager, er nogle, hvor det samlede beløb er meget lille, og hvor forhandleren ikke har en rådgiver fra AutoBranchen Danmarks Skat Taskforce. Hvis modparten ikke vil bruge ressourcer på at kæmpe sin sag, kan Skat få nogle lette sejre, der kan blive retningsgivende for andre lignende sager om salg af ekstraudstyr og fortjeneste på byttebiler. Det er et kæmpe retssikkerhedsmæssigt problem, siger Jens Brendstrup.

AutoBranchen Danmark har derfor indkaldt sin Skat Taskforce bestående af rådgivere, advokater og revisorer for at få vurderet, om der findes andre sager, som dækker sagskomplekserne i Skats projekt bedre, og dermed er mere velegnede til at være prøvesager i Skatteankestyrelsen for at belyse, om Skat har løftet deres bevisbyrde tilstrækkeligt.

- Vi har oplevet en velvilje fra Skatteankestyrelsen til at se på, om de sager, Skat har indstillet, er dem, der skal være de endelige prøvesager. Derfor skal vi sammen med vores Skat Taskforce have kortlagt, om der kunne være mere egnede sager, som vi kan indstille. I sidste ende er det så op til Skatteankestyrelsen at vælge, hvilke sager der skal være prøvesager, siger han.

En af de sager, som Skat har indstillet, er et krav til bilforhandleren på under 100.000 kroner. Det er naturligvis begrænset, hvor mange kræfter og ressourcer man vil bruge på at føre sådan en sag som forhandler, anfører AutoBranchen Danmark. Også selv om forhandlerne, efter AutoBranchen Danmarks mening, ikke har gjort noget forkert.

Dengang lagde Skatteankestyrelsen til grund, at det ikke var bevist, at der var tale om flytning af avance, hvis der blev tabt penge på salget af den nye bil, men tjent på den brugte, som blev taget i bytte. Det mener AutoBranchen Danmark også gælder for de resterende sager i projektet, og afventer Skatteankestyrelsens afgørelse. 

- Der er eksempler på sager, hvor en forhandler både har tjent på salget af den nye bil og på ekstraudstyr. Det mener Skat tilsyneladende ikke er i orden og udtryk for flytning af avance. Det er efter min mening udtryk for et verdensbillede, hvor Skat vil have faste priser sneget ind ad bagdøren og sat konkurrencen mellem forhandlerne ud af kraft, selv om det ikke er tilladt i EU konkurrenceretten, påpeger Jens Brendstrup.

 

Annonce