Tomme sygetransporter for millioner

Infrastruktur

14/11/2018 11:31

Nick Allentoft

Region Hovedstaden havde sidste år over 42.000 forgæves ture med sygetransporter. Nu er et nyt system på vej.

Region Hovedstadens sygetransporter kører stadig forgæves efter patienter. Sygetransporterne kan bruges af patienter, som skal have behandling på et hospital, men som ikke selv kan transportere sig til og fra hospitalet.

I 2016 kørte sygetransporterne forgæves over 41.000 gange, og nye tal viser, at der sidste år var over 42.000 tomme ture for sygetransporterne.

De forgæves kørsler kan blandt andet skyldes en forkert adresse eller forkert oplysning om behandlingstid.

Regionerne har deres egen sektion

Regionerne spiller en central rolle for hele sundhedsområdet. Derfor samler vi alle historier om og fra regionerne og sundhedsområdet på en selvstændig sektion lige her.

- Der er mange praktiske ting, som kan gå galt i en travl hverdag, siger Jette Sylow Rasmussen, som er budgetchef i Region Hovedstaden til DR P4 København og fortsætter:

- Det kan for eksempel være at patienten sidder i en kørestol, og at man ikke har været opmærksom på at bestille en bil, som har en lift til kørestolen, siger hun til DR P4 København.

De tomme sygetransporter kostede regionen otte millioner kroner sidste år.

Formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, Christoffer Buster Reinhardt (K) er langt fra tilfreds. Derfor skal der indføres en ny model.

- Det er ikke godt nok. Vi arbejder hele tiden på at få færre forgæves kørsler, og vi har også drøftet vores vi kan lade os inspirere af Region Sjælland, siger han til DR P4 København.

I Region Sjælland udgjorde de tomme ture kun 2,5 procent af de samlede ture, mens der til sammenligning var 6,4 procent tomme ture i Region Hovedstaden i samme periode.
I den nuværende model bestiller hospitalerne i Region Hovedstaden kørsler hos Falck, som blandt andet beslutter hvilken sygetransport, der skal hente patienter.

Men det laves om i den nye model, som tages i brug i starten af det nye år, forklarer Jette Sylow Rasmussen.

- Fremover bliver det Region Hovedstaden selv, som skal disponere over bilerne, så det er os og ikke længere leverandørerne, som skal beslutte, hvor bilerne skal køre hen og hvilke patienter, de skal hente, siger hun til DR P4 København.

Christoffer Buster Reinhardt har høje forventninger til den nye model.

- Jeg forventer, at vi nedbringer antallet af forgæves kørsler. Det er overhovedet ikke værdiskabende at have forgæves kørsler hverken for patienterne eller økonomisk, siger han til DR P4 København.

Mest Læste

Annonce