Selv peger flyselskabet på en række hændelser i foråret som årsag.
Lige nu læser andre
Det finske luftfartsselskab Finnair, som ellers ofte roses for kvalitet og punktlighed, har nu fået en lidet flatterende placering i en ny europæisk undersøgelse.
Ifølge det tyske forbrugerselskab Flightright er Finnair nemlig Europas dårligste flyselskab. Det skriver den tyske avis Bild.
Flightright, der hjælper kunder med at få kompensation for forsinkede eller aflyste fly, vurderede 20 store europæiske luftfartsselskaber i første halvår af 2025.
Vurderingerne omfattede både pålidelighed, kundetilfredshed og selskabernes evne til hurtigt at udbetale erstatning efter forsinkelser og aflysninger. Alle parametre blev bedømt på en skala fra ét til fem.
Læs også
Her endte Finnair altså i bunden med beskedne 2,48 point ud af 5 mulige. Selskabet fik særligt lave karakterer i forhold til pålidelighed, hvor de kun skrabede 1,5 point sammen.
En væsentlig årsag til de dårlige resultater skyldes ifølge Finnairs kommunikationsdirektør Päivyt Tallqvist en række langvarige strejker i foråret.
Det fortæller han til den finske avis Helsingin Sanomat.
Først nedlagde piloterne arbejdet, derefter gik personalet på landjorden i aktion. Samlet set betød konflikterne, at Finnair måtte aflyse mere end 2.700 flyafgange.
”Dette påvirkede naturligvis pålideligheden, som var et af kriterierne for sammenligningen.,” siger Tallqvist.
Problemerne med strejkerne havde en dominoeffekt, som ramte cirka 300.000 kunder. Kundeservicen blev hårdt presset, da passagerer fik mulighed for at ombooke deres afgange for at undgå strejkedage.
Sagsbehandling af kompensationer og refunderinger trak også ud.
Trods bundplaceringen fastholder Tallqvist, at resultatet ikke er repræsentativt for selskabets normale standard. Hun henviser blandt andet til, at Finnair så sent som i juni blev kåret som det bedste flyselskab i Nordeuropa af Skytrax.
”Det er selvfølgelig et uheldigt resultat, men heldigvis kan vi nu operere i en normal situation. Med god kundeservice vil tilliden blive genoprettet.,” lyder det optimistisk fra Tallqvist.
Topplaceringerne i undersøgelsen gik til Discover Airlines, der tilhører Lufthansa-gruppen, samt selskaberne Eurowings og Iberia.