"Vi ser manglende kompetencer på området, hvor der er for lidt uddannede og mangel på tid", siger Bupl-formand Elisa Bergmann.

Bupl: Uheldigt at vuggestuebørn trænes i tal og bogstaver

Velfærd

22/06/2015 11:02

Mikkel Sarka

Pædagogernes fagforening bekræfter, at børn ned til to år får stillesiddende undervisning, som gik de i skole.

Det er uheldigt, når små børn helt ned i vuggestuealderen bliver undervist i tal og bogstaver, som gik de i skole, og det er en del af en samfundstendens, lyder det fra pædagogernes fagforening, Bupl.

Ida Kornerup, der er forsker ved Professionshøjskolen UCC, har i forbindelse med et forskningsprojekt kaldet "Læring for alle" set på, hvordan små børn modtager undervisning, skriver Politiken mandag.

- Det er uheldigt, og der er flere udfordringer i det. Det ses heldigvis kun få steder, men er en del af en samfundstendens. Vi ser manglende kompetencer på området, hvor der er for lidt uddannede og mangel på tid, siger Bupl-formand Elisa Bergmann.

- Det er krav, den enkelte institution møder fra kommunerne om, at man skal kunne se resultater. Så kommer man til at fokusere på at indøve ting, når man får at vide, at det er vigtigt, at børnene kan nogle tal og bogstaver. 

Ida Kornerup er leder af det treårige forskningsprojekt, der undersøger, hvordan daginstitutioner giver de bedste betingelser for læring. Hun har lavet observationer på 24 stuer fra institutioner i København, Hillerød, Gentofte og Bornholm.

Grethe Kragh-Müller, børnepsykolog og lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, bekræfter billedet, som hun sammen med Ida Kornerup mener har taget overhånd.

Børnepsykologen oplever, at børn lærer om farver og om ugedagene, hvilket i "bedste fald er spild af tid".

Undersøgelsen kan ikke bruges til at generalisere, men også Bupl bekræfter forskernes udlægning af en situation. 

Derfor skal problemet italesættes, lyder det.

- Det er noget, vi hele tiden debatterer. Vi har et etisk grundlag, og vi skal forsøge at leve op til vores faglighed. Det giver anledning til at gribe i egen barm og tale om vores faglighed, siger Elisa Bergmann.

Leg og læring hører sammen mener sprogkonsulent

Børn skal lære gennem leg og sansning og ikke ved at træne ord og tal i en disciplineret rundkreds i en alt for tidlig alder. Sådan lyder det fra en række forskere og eksperter.

En af dem er tale- og sprogkonsulent Ulla Flye Andersen med speciale i sprogtilegnelse.

Som led i forskningsprojektet "Læring for alle" i daginstitutioner har observationer vist, af der nogle steder går skole og indlæring i vuggestuer og børnehaver. Børn på to år høres i bogstaver, farver og tal, mens de andre forventes at sidde stille imens. 

- Men når vi snakker to og tre-årige, skal man ikke træne dem men putte tingene ind i en meningsfyldt sammenhæng, som de kan forså. Det kan være ved at tælle tallerkener, når man dækker bord, lave sang- og fagtelege eller læse sammen med dem, siger Ulla Flye Andersen.

De senere år er der kommet stigende politisk fokus på, at børn skal lære mere og stadigt tidligere. Men børns viden kommer gennem leg eller dagligdags gøremål. Derfor er det ifølge Ulla Flye Andersen ikke sagen med målstyret undervisning. 

Hun har de senere års uddannet 300-400 ansatte i dagplejen, og hun mener, at manglende efteruddannelse af personale i både dagpleje og institutioner er en del af udfordringen.

- Pædagoger er meget sociale, og der er en lang tradition for samlinger i rundkreds i institutioner. Men børn har meget mere glæde af, at personalet deler dem i mindre grupper, hvor man bedre kan lave noget særligt med børnene, siger Ulla Flye Andersen.

Mest Læste

Annonce