Det var allerede under takeoff, at piloten på et F-16-fly fik at vide af kontroltårnet, at der var problemer med landingsstellet, og at der kom røg fra flyet.
Venstre hovedhjul var sprængt, og en del af landingsstellet hang cirka en halv meter under hjulet.
Det fremgår af en foreløbig rapport om det kontrollerede styrt 27. oktober, som Forsvarets Flyvehavarikommission søndag har offentliggjort på Forsvarets hjemmeside.
Piloten med kaldenavnet "HED" endte med at skyde sig ud med katapult og lade F-16-jageren styrte i Vesterhavet nær Rømø.
Forsvarets Flyvehavarikommission har inddraget alle tilgængelige oplysninger i sin vurdering af ulykken og konkluderer ud fra den foreløbige undersøgelse, at kommissionen ikke har fundet svar på, hvad der i første omgang forårsagede problemerne med landingsstellet.
Eksperterne har blandt andet undersøgt vejrforhold, pilotens uddannelses- og helbredsstatus, startbanens tilstand og vedligeholdelsesstatus på det havarerede fly.
Selv fortæller piloten i en videooptagelse på Forsvarets hjemmeside udførligt om de første tanker, der løb igennem hovedet på ham, da han af kontroltårnet fik at vide, at der kom røg ud fra flyets såkaldte efterbrænder.
- Jeg kiggede bagud for at se, om der kom røg, og om der var ild i min flyver. For hvis der er ild i den - det er ikke så godt.
- Så jeg holder meget øje med det her ild for at se, om der er yderligere galt.
- Flyveren fløj stadigvæk, og det er det vigtigste i den her situationen, når man er så tæt på jorden.
- Så længe jeg har power, og flyveren flyver, og jeg bevæger mig væk fra jorden, så er jeg nogenlunde sikker.
- Så ingen panik, siger "HED" i det næsten en time lange videointerview.
Flyvehavarikommissionen har hævet vragdelene fra flyet, der også indgår i undersøgelsen af styrtet.
- Havarikommissionens vurdering er, at de bjærgede vragdele giver et godt grundlag for videre efterforskning og afklaring af årsagen til havariet, skriver Forsvarets Flyvehavarikommission på hjemmesiden.
Efter ulykken har Forsvaret som en forebyggende indsats blandt andet iværksat ekstra inspektion af understellet på de danske F-16-fly.
- Ingen af inspektionerne har dog givet anledning til ændringer i Flyvevåbnets operationsmønster, lyder meldingen.
Den endelige havarirapport ventes først at være færdig i slutningen af april næste år.
/ritzau/