Medier finder forbud skandaløst: Politiken udgiver bogen i særtillæg

Politik

09/10/16 10:04

Nick Allentoft

Chefredaktører nægter at have skadet PET ved at viderebringe oplysninger fra bog om tidligere PET-chef. Justitsministeren tordner mod Politiken for at udgive omstridt bog om efterretningstjeneste som særtillæg.
Radio24Syv og Ekstra Bladet vil kære rettens afgørelse om fogedforbud i sagen om bogen "Syv år for PET" mandag morgen.   Det fortæller ansvarshavende chefredaktør Jørgen Ramskov fra Radio24Syv og ansvarshavende chefredaktør fra Ekstra Bladet, Poul Madsen.    Begge mediechefer er dybt fortørnede over det fogedforbud, som de natten til lørdag blev pålagt af Københavns Byret, der afholdt retsmøde uden medierne var det bekendt og afsagde kendelse klokken 02.10 i nat. 

Læs mere om PET bogen og forbuddet her

Forlag nægtede PET adgang til at læse afslørende bog inden udgivelse. Så greb PET til fogedforbud. Overblik her

- Det er en skandale. Det er et voldsomt skridt, at PET (politiets efterretningstjeneste) nu skal til at bestemme, hvad en fri og uafhængig presse kan journalistisk behandle om en sag, siger chefredaktør Jørgen Ramskov. 

Han mener ikke, at medierne burde have respekteret det fogedforbud, der natten til torsdag blev pålagt forlaget People's Press samt forfatter og journalist Morten Skjoldager, der står bag bogen om tidligere PET-chef Jakob Scharf.    - Vi skal altid vurdere, hvad vi foretager os. Vi står til ansvar for domstole og pressenævnet og skal i alle sager vurdere, om det er skadeligt for nogen. Men det er noget, vi skal vurdere, det er ikke PET, der skal det, siger Jørgen Ramskov og bakkes op af Poul Madsen.    - Det er indholdsmæssigt et fuldstændig absurd fogedforbud. For det første er bogen allerede ude i alle mulige sammenhænge. For det andet har vi ikke viderebragt noget, der kan skade PET's arbejde, siger han.    Ekstra Bladet bragte allerede fredag eftermiddag passager fra bogen. Også Radio24Syv har viderebragt passager i bogen, som nyhedschef Simon Andersen læste højt i radioen fredag.    Men ifølge Poul Madsen har man valgt ikke at viderebringe fortrolige oplysninger fra bogen og har sløret passager.    - Ekstra Bladet er en del af JP/Politikens Hus, der om nogen har haft stor glæde af PET efter Muhammed-tegningerne. Vi respekterer PET, siger Poul Madsen. 

Politiets Efterretningstjeneste har fredag forklaret, at ønsket om et fogedforbud bunder i frygt for, at en bog kan indeholde fortrolige oplysninger.

Fredag havde PET ikke selv læst bogen. Så bekymringen bygger udelukkende på foromtaler fra blandt andet People's Press.   Også rettens afgørelse om fogedforbud bygger på bogens foromtale.   Både Ekstra Bladet og Radio24Syv oplyser, at de har været i besiddelse af bogen, som medarbejdere har læst. Søndag udgav Politiken hele bogen som særtillæg og gentog dermed historien. Avisen har tidligere udgivet Ritt Bjerregaards dagbog om Europa-Kommissionen efter den blev trukket tilbage.        Pind: Særtillæg om PET-bog er krænkende for retsstaten Dagbladet Politiken krænker retsstaten ved at udgive en omstridt PET-bog som særtillæg i søndagens udgave af avisen.   Det skriver justitsminister Søren Pind (V) i et opslag på sin Facebook-side.   Justitsministeren mener, at Politiken har handlet forkert ved at bringe bogen "Syv år for PET", som handler om efterretningstjenesten og tidligere chef Jakob Scharf. Der er nedlagt fogedforbud mod bogen.   - Politiken krænker retsstaten med sin beslutning. Politiken sætter sig ud over den og har tonet rent flag som hævet over grundlovens lovgivende, dømmende og udøvende magt. Det er ikke en acceptabel retstilstand, skriver han.   Han fremhæver, at efterretningstjenesten PET "klokkeklart" har sagt, at der ikke har været noget ønske om at forhindre bogen i at blive udgivet.   Dermed kunne bogen udkomme som planlagt den 17. oktober. Medmindre den indeholder fortrolige oplysninger, "som vil kunne bringe personer i fare eller skade PET's arbejde".   - Men hvis PET's vurdering af, om bogen indeholdt oplysninger til fare for rigets sikkerhed, først kunne foretages, når bogen var udkommet, var det jo for sent, skriver justitsministeren, der undrer sig over Politikens vurderinger:   - Politiken har tidligere kæmpet for, at ytringsfriheden måtte vige for hensynet til ikke at krænke nogens religiøse følelser. Nu er ytringsfriheden til gengæld hævet over risikoen for at skade landets sikkerhed.   "Syv år for PET" er skrevet af journalisten Morten Skjoldager og er delvist baseret på interview med tidligere PET-chef Jakob Scharf.   Baseret på foromtalen af bogen fik PET torsdag nedlagt fogedforbud mod udgivelsen af den. Natten til lørdag fik PET nedlagt fogedforbud mod Ekstra Bladet og Radio24Syv, som havde offentliggjort dele af bogen.   Fogedforbuddet mod medierne skete uden deres tilstedeværelse i retten.   Det har endnu ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra justitsministeren.   /ritzau/

Annonce