Det er delebilfonden LetsGo, der har opsat delebilerne, og som et led i forsøget bliver alle passagerer med rejsekort eller periodekort tilbudt et gratis medlemskab af LetsGo. Det giver adgang til delebiler både langs 350S’erens rute og i resten af hovedstadsområdet.

Delebilsprojekt i Region Hovedstaden sætter stikket i

Passagererne på buslinje 350S kan gå direkte fra flere stoppesteder og hen til en delebil. Nu bliver tilbuddet udvidet med el-biler for at teste fleksible, grønne alternativer til privatbilen

Foretrækker du at cykle på arbejde til hverdag, men har af og til brug for en bil for at køre til stranden, handle stort eller bare en tur ud i det blå, så er hjælpen meget nær. 


Nu bliver der sat strøm til tre nye el-delebiler ved Nørreport og Christianshavn til gavn for lokalområdet og gennemrejsende. Bilerne skal supplere de velbenyttede 11 benzindrevne delebiler, der siden forsommeren har været placeret ved stoppesteder langs buslinje 350S mellem Ballerup og Dragør. 

Til at køre fodboldhold i
- Projektet retter sig særligt mod de borgere, som i det daglige får dækket deres transportbehov med kollektiv transport eller cykel, men som ind i mellem kan have behov for en bil. Her vil vi gerne vise, at delebilen kan være et fleksibelt og billigt alternativ – f.eks. når sommerhuset skal besøges, når ungernes fodboldhold skal køres til kamp, når der skal handles stort ind eller i andre sammenhænge, hvor cykel, bus og tog ikke rækker, siger formand for Miljø- og trafikudvalget i Region Hovedstaden, Jens Mandrup (SF). 

Kombinationen virker 
Opsætningen af el-bilerne er det nyeste tiltag i et projekt støttet af Region Hovedstaden, der skal vise, om koblingen mellem kollektiv transport og delebiler kan være et reelt alternativ til selv at eje en bil. Danske og udenlandske undersøgelser viser, at én delebil kan fjerne fem-seks privatbiler fra vejene, og at delebilister øger deres forbrug af busser, tog og cykler med 15-20 procent. 

-Projektet skal gerne give os erfaringer med, hvordan vi nedbringer trængsel og forurening i byerne. El-biler er en oplagt del af løsningen, fordi de er stille og reducerer luftforurening og CO2 udledning, siger Kåre Albrechtsen, sekretariatschef i Region Hovedstadens elbilsekretariat Copenhagen Electric. 

Fremtidens bil 
Det er delebilfonden LetsGo, der har opsat delebilerne, og som et led i forsøget bliver alle passagerer med rejsekort eller periodekort tilbudt et gratis medlemskab af LetsGo. Det giver adgang til delebiler både langs 350S’erens rute og i resten af hovedstadsområdet. 

- El-biler er fremtidens bil, og mange danskere synes, at el-biler er en god idé. Det er bare de færreste, der faktisk har prøvet at køre i én, så nu giver vi passagerne muligheden for at teste den af og få en positiv overraskelse, siger direktør Bjarke Fonnesbech fra LetsGo. 

Flere partnere bag projekt
Bag projekt ’Kollektiv trafik og delebiler’ står Region Hovedstaden sammen med Trafikstyrelsen, Movia, Delebilfonden LetsGo og Region Hovedstadens elbilsekretariat Copenhagen Electric samt København, Herlev, Dragør, Tårnby og Ballerup kommuner. 

- For Region Hovedstaden er det et vigtigt projekt, som kan blive en rollemodel for, hvordan trængslen i hovedstadsregionen kan mindskes til gavn for borgerne, miljøet og erhvervslivet, siger Jens Mandrup. 

Læs mere om delebilsprojektet og 350s

Emneord: Delebil, Elbil
Region Hovedstaden på DenOffentlige.dk Region Hovedstaden står for behandling, uddannelse og forskning inden for borgernes sundhedsvæsen, og sammen med andre udvikler vi hovedstadsregionen, hvor Region Hovedstaden har særlige opgaver ...
Aktivitet: Artikler: 168 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også