De seks borgmestre Fra venstre: Kim Valentin (V), Gribskov, John Schmidt Andersen (V), Frederikssund, Dorte Meldgaard (K), Hillerød, Thomas Lykke Pedersen (S), Fredensborg, Benedikte Kiær (K), Helsingør og Steen Hasselriis (V), Halsnæs.

Nye motorveje og bedre Kystbane er god forretning

Infrastruktur

07/01/2015 14:52

Suleman Haider

Seks nordsjællandske kommuner præsenterede på et pressemøde tirsdag eftermiddag en ny COWI-rapport, der giver tre konkrete løsningsforslag på de store trafikale udfordringer i Nordsjælland. Samlet giver de tre projekter milliard-besparelser de kommende år til glæde for både pendlere og erhvervsliv.

Samfundet kan spare milliarder af kroner, hvis staten investerer i den nordsjællandske infrastruktur.

Det viser en ny rapport fra rådgivningsfirmaet COWI, som seks nordsjællandske borgmestre fra Frederikssund, Hillerød, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Fredensborg Kommuner præsenterede på et fælles pressemøde tirsdag eftermiddag. 

Rapporten slår fast, at staten bør investere i tre infrastruktur-projekter, som både reducerer trængslen og samtidig forbedrer mobiliteten i hele regionen. Og det kan sagtens betale sig. Rapporten viser nemlig, at der i øjeblikket tabes 8,5 milliarder årligt på grund af den nuværende infrastruktur.

Frederikssundmotorvejen skal forlænges
Det ene projekt er Frederikssundmotorvejen. Her skal den sidste del af motorvejen bygges. Det vil give mindre trængsel på de indre dele af Hillerødmotorvejen. Og beregninger viser, at det kan betale sig at gennemføre projektet, det vil nemlig koste cirka 2,8 milliarder kroner, mens det på sigt giver en positiv gevinst på 4,6 milliarder.

Hillerødmotorvejen skal udvides
Det andet projekt er en udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse, så den nuværende motortrafikvej mellem Allerød og Hillerød bliver til motorvej, og motortrafikvejen bliver udvidet fra Hillerød til Helsinge. Det vil reducere trængslen på Isterødvejen, Kongevejen og Helsingørmotorvejen. Her viser COWI's rapport, at den samlede samfundsmæssige gevinst alene ved at etablere motorvej mellem Allerød og Hillerød kan opgøres til 1,5 milliarder kroner over 50 år.

Kystbanen skal forbedres
Det tredje projekt er en forbedring af Kystbanen, der har over 25 millioner passagerer om året. De seneste tal fra sommeren 2014 viser, at hvert 10. tog på Kystbanen enten er aflyst eller mere end fem minutter forsinket. Her er oplagte løsninger at opdele Øresundstoget på flere ruter og sætte flere døre i togene. Det vil gøre det mere attraktivt at tage toget og dermed give mindre trængsel på Helsingørmotorvejen. Løsningerne vil ifølge rapporten koste 112 millioner kroner at gennemføre, mens besparelserne på sigt er over en halv milliard.

Talsmand for de seks borgmestre Steen Hasselriis (V) fra Halsnæs Kommune forklarer, hvorfor de seks kommuner nu danner fælles front for at få projekterne gennemført:

”Vi ønsker at styrke væksten og at skabe flere arbejdspladser i Nordsjælland. Derfor har vi fået udarbejdet COWI-rapporten, som dokumenterer, at de tre projekter samlet set gavner både borgere og erhvervsliv med millardgevinster i vente,” siger Steen Hasselriis.

Erhvervslivet bakker op
På pressemødet blev de seks borgmestre bakket op af repræsentanter fra det nordsjællandske erhvervsliv. Direktører fra Haldor Topsøe, Foss og SCT Transport forklarede på mødet, at det er vigtigt for deres mulighed for at ansætte flere og væksten generelt, at de tre infrastruktur-projekter bliver gennemført.

”Velfungerende infrastruktur er afgørende for, at vi kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft og dermed fortsætte med at være konkurrencedygtige. 40 procent af vores 750 medarbejdere bor nemlig uden for kommunen,” siger Henrik Guldberg, group vice president i Haldor Topsøe med hovedsæde i Frederikssund Kommune.

Det er en samlet gruppe borgmestre, der med rapporten i hånden nu appellerer til Folketinget om at prioritere infrastrukturen i Nordsjælland. Behovet er der nemlig, og det er stort.

Mest Læste

Annonce