Den ene regel er allerede trådt i kraft.
Lige nu læser andre
De seneste år har det ikke ligefrem været sjovt at eje en benzin- eller dieselbil.
Ved årsskiftet fra 2024 til 2025 trådte en gammel afgiftsaftale i kraft, som gjorde det dyrere at fylde bilen.
På den anden side fortsætter elbilerne på de lukrative ordninger.
Den afgift, som skulle træde i kraft ved årsskiftet, er nu aflyst, og det betyder, at danskerne har et større økonomisk incitament for at vælge elektrisk, når der skal købes ny bil.
Nu er der dog også godt nyt til benzin- og dieselbilister.
Læs også
Nye tiltag
I september lancerede regeringen to tiltag, der skulle styrke konkurrencen på benzin- og dieselmarkedet til fordel for de danske bilister, og forleden trådte første initiativ i kraft.
Brændstofselskaberne har siden 1. december 2025 ikke måtte offentliggøre vejledende priser forud for prisændringer.
Med forbuddet mod offentliggørelse af vejledende priser får selskaberne sværere ved at tilrettelægge prissætning efter konkurrenternes forventede priser, og tankstationerne skal i højere grad konkurrere om at give den bedste pris til kunderne.
En husstand med to biler forventes at kunne spare op til 2.000 kroner om året, hvis konkurrencen forbedres, og selskabernes indtjening normaliseres til niveauet før 2020.
1. januar 2026
Det andet initiativ om at offentliggøre pumpepriser online og stille en digital løsning til rådighed, gælder fra den 1. januar 2026.
Læs også
”Bilen er en uundværlig del af hverdagen for rigtig mange danskere. Men alt for ofte ser vi de samme priser, uanset hvor vi tanker,” lyder det fra erhvervsminister Morten Bødskov, der fortsætter:
“Det viser, at konkurrencen på brændstofmarkedet halter. Det koster bilisterne dyrt. I dag er dagen, hvor vi med forbuddet mod vejledende priser tager et vigtigt skridt for at styrke konkurrencen og give bilisterne en reel mulighed for at spare penge.”
Tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser tydeligt, at konkurrencen om salg af benzin og diesel er svækket markant siden 2020.
Hvor der tidligere var lokal konkurrence om kunderne, følger priserne i dag i høj grad ét ledende selskabs vejledende priser.
Det betyder, at de priser, bilisterne møder på benzintankenes skilte, er ensartede på tværs af landet og ofte ændres samtidigt.